čtvrtek 5. července 2012

Jak jsem si vedl domácí účetnictví v Excelu

Když jsem si už začal zapisovat svoje výdaje , hledal jsem nejlepší způsob jak teda na to. Na internetu je dostupných mnoho programů, vyzkoušel jsem jich jen pár ale nebylo to ono, nebudu se ani o nich rozepisovat, recenze si můžete přečíst zde. Potřeboval jsem něco, co bych si upravil podle svých potřeb, tak jsem zvolil Excel. Při troše šikovnosti a fantasie je každý schopný vytvořit velmi zajímavou kreaci tabulek dle svých potřeb.

Pokud se člověk rozhodne konečně vytvořit si domácí rozpočet, musí si vytvořit základní bilanci příjmů a výdajů, stejně jako v mém oblíbeném pořadu Krotitele Dluhů (doporučuji jako výstrahu :) ). Pokud máte čísla na papíře, lépe si dokážete představit svoje možnosti a lépe si dokážete naplánovat budoucnost. Příjmy si většina lidí spočítá celkem snadno, u výdajů to už je složitější, sice víme kolik nám zůstane na účtě, kde ale jsme peníze utratili, to už nevíme. A tady přichází do hry sledování výdajů. Bohužel neexistuje jiný, pohodlnější způsob, než si vždy sednout a ručně zapsat své výdaje na ten den. Ideální pro mě byl právě Excel.

Postačí si vytvořit jednoduchou tabulku, pro každý měsíc zvlášť, kde si zapíšete datum, položku, cenu a kategorii. Po měsíci stačí sečíst výdaje podle kategorií a zapsat do druhé tabulky, kde si vytvoříte základní bilanci příjmů a výdajů. Začátky byly dost těžké, pár dnů vynecháte a pak marně vzpomínáte, co jste to všechno kupovali. Spočítáte si co máte v peněžence a po zjištění manka máte chuť se vším seknout, ale důležité je to vydržet. Po měsíci se Vám z toho stane "celkem příjemný" zvyk.

Po ideální době 3 měsíců máte dostatek dat, díky kterým můžete detailněji analyzovat svoje spotřební zvyklosti. Vzal jsem si kategorii po kategorii, projel smlouvy, tarify, údaje. Našel jsem si levnější, lepší služby, naplánoval si spotřebu jídla, dopravy a dalších výdajů. Je to hledání zbytečných výdajů, které mne nečiní šťastným a nepřináší nic užitečného do života. Je velice zvláštní, že většina špatných výdajů mají i špatný vliv na zdraví, takže je dost velké riziko ,že po čase obměníte celkový životní styl. Díky detailní analýze výdajů jsem získal přehled o to, kolik bych chtěl v jaké kategorii utratit a vytvořil jsem si plán výdajů, které bych chtěl dodržovat. Je důležité dobře si nastavit plán, pokud bude příliš strohý, budete mít deprese z neúspěchu. Cílem vedení si domácího účetnictví je pravý opak a to cítit se spokojený se svými penězi a radovat se ze života.

Dalším krokem ke zlepšení vedení svých financí byl jistý druh podvojného účetnictví. Je důležité si uvědomit, co si chcete vůbec za peníze ve svém životě pořídit. Je třeba rozdělit klasickou měsíční spotřebu a plnění finančních plánů. Naučil jsem si rozdělit své klasické výdaje jako jídlo, dopravu, nájem, ty si zapisuji do měsíčního přehledu a správu svého majetku. V jiném listu zapisuji všechny své měsíční přebytky a přerozděluji do fondů. Mám fond na finanční rezervu, vybavení bytu, dovolenku. Podle Vaších potřeb si můžete vytvořit fondy na jakékoli větší výdaje, spoření, či finanční produkty. Pokud ušetřím například za srpen 8000, vložím 6000 na finanční krátkodobou rezervu, kterou teď buduji plus 2000 na bytový fond, jakmile se tam nasbírá větší suma, koupím co potřebuji do bytu. Díky tomu jsem se naučil šetřit na zbytečných a neužitečných výdajích a přerozdělil finance na věci dlouhodobé užitné hodnoty.

Svoji upravenou šablonu domácího účetnictví excel pro inspiraci, nebo rovnou používání Vám nabízím ke stáhnutí zde . Díky funkci sumproduct (součin skalární) a pojmenovaným oblastem si můžete nechat automaticky sčítat výdaje podle kategorií a nemusíte složitě dle filtru sčítat výdaje jako to používám já. Dalším fíglem je podmíněné formátování, díky němu se Vám můžou políčka s celkovou sumou v dané kategorii zabarvovat podle míry přiblížení k plánu výdaje.


3 komentáře:

  1. Loktibrad:

    mne sa osvedcil lokalizovany freeware program RQ money /www.rq.sk/. Je to portable verzia, takze sa da nosit na flash disku a pracovat kdekolvek je nejake PC. Ma to podporu exportu do Excelu, takze co nevie sa da analyzovat tam. Vie vsak toho dost, da sa v tom podrobne analyzovat a aj planovat.

    OdpovědětVymazat
  2. Mně se o daně stará účetní, abych právě neudělala nějakou chybu. Sama účetnictví nerozumím, tak jsem ho přenechala někomu, kdo na to má školu. U mě byl vrchol to, že jsem si našla registr plátců dph , protože alespoň trochu chci svoji účetní kontrolovat. Moji úplně plnou důvěru nemá.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky se mi o všechno ještě donedávna starala účetní. Bohužel nedávno s tou prací skončila, tak jsem byla nucena buď hledat novou nebo se o to začít starat sama. Nakonec jsem zvolila tu druhou možnost. Dneska se dají naštěstí najít na internetu různé účetní kurzy. Jedním takovým jsem si prošla a zjistila jsem, že to vedení účetnictví vlastně až tak složité není.

      Vymazat